HÍREK

MINDEN BÁB! A Budapest Bábszínház kulisszatitkai

  Érdekes művészetpedagógiai foglalkozáson jártunk a Deák 17 Galériában. Évfolyamfoglakozás keretében a foglalkozáson 20 kollégista vett részt. Budapest egyesítésének 150. évfordulóját ünnepeljük idén. A Budapesti Bábszínház 73 éves történetébe nyerhettünk betekintést a kiállításon, a két ünnep így összefonódik. Az évek során megőrzött hatalmas és különleges bábgyűjtemény ritkán látható. Megtudhattuk, hogy mintegy 22.000 darab báb közül válogatták a kiállítás anyagát. A kiállítás szeretné megmutatni, hogy a bábjáték egy olyan összművészeti tevékenység, amely minden korosztályhoz egyaránt szól.

A bábok mellett megnézhettük az előadások plakátjait, izgalmas díszleteket egészen közelről, ahogy a színpadon nem láthatjuk. Olyan híres művészek voltak a bábok és plakátok tervezői, mint például Országh Lili és Bálint Endre, akik az Európai Iskolával indult progresszív képzőművészek voltak.
Nagyon sok szakma dolgozik egy-egy előadás létre jöttén, a bábkészítők, díszlettervezőtől a jelmeztervezőig a világosítókkal a kelléktárasokkal és még sokan mások együtt. Ebből is látszik összművészeti jellege.

A bábok formája is nagy változáson ment át az elmúlt évtizedekben. A kesztyűs báboktól a marionettek zsinóron mozgatható karakterén keresztül, a bábosokra alakított karakteres maszkokon át az óriás bábokig. A modern, deformált vagy arc nélküli absztrakt stilizált karaktereket magunk ’öltöztethetünk fel’ képzeletünk segítségével, nagyon sokféle bábtípust megismerhettünk.

A modern Bábszínházban megújult a bábok szerepe is, sokkal inkább átjárhatók a műfaji határok, filozofikusabb, a bábos gondolkodás gyakran használja a metaforákat. Elmélkedő és reflektív, intenzív érzelmeket közvetít. Erős emlékelőhívó jellege is erősíti, hogy minden korosztály számára élménnyé váljon.
A kiállítás végén kipróbálhattuk az árnyékszínház lehetőségeit a sajátélményű foglalkozáson. A bábjáték az átváltozások élményt adó színháza, és a szüntelen átalakulásé. Absztrahálva teremt hidat az árnyjáték a valóság és az elképzelt metaforikus világok között. Kipróbálhattunk egy olyan bábot, amit 3 diák mozgatott együtt. A tradicionális japán Bunkaru típusú bábok nagyon összetettek, mint azt megtudhattuk. A báb által a mozdulatokkal „mesélés” élményét érdekes megtapasztalni, amikor háttérbe szorul a verbalitás. Az együtt mozgatás tanulságos. A mozgatás kötöttségeinek figyelembevételével is szabadon kísérletezhettek, és a karakter sokféle megszemélyesítésével egyaránt megismerkedhettek a diákok.

Az érzékenyítő múzeumpedagógiai foglalkozás által a diákok látómezőjébe kerülhettek érdekes tárgyalkotó és megszemélyesítő, dramatizáló folyamatok. Az évfolyamfoglalkozásunk témája, az empátiás odafordulás, a bábos történet a ’story telling’ által nagyon jól átélhető. Az egymás segítésére is nagyon jó példa a bábszínészek közösségben, együtt létrejövő, közös és komplex alkotómunkája.

Dunai Edit
rajz és művészettörténet tanár
kollégiumi nevelőtanár

További fotók megtekinthetők az alábbi képre kattintva