HÍREK

Diákok üléshelyzetben

Vajon ma ki az oktatás főszereplője? Ki áll a középpontban? Tanár? Diák? Hát állni biztos a tanár, a diák meg - úgy tűnik - üljön pragmatikus csendben a helyén. Legyen néma levente, szóljon akkor, ha kérdezik. Mondjuk felelésnél, máskor meg ne ficánkoljon, úgyse kap szót.

November 15-e azonban a szavaké, a kérdéseké volt. Összeült a megyei diákparlament, ahol a DÖK-küldöttek népes tábora kívánt választ kapni a 2017 februárjában Székesfehérváron megfogalmazott, diákok oktatási életét érintő 50 pontos ajánlásra. Az oktatási oldalt Lánczky Edit képviselte az Oktatási Hivatal részéről, a diákokat pedig az Országos Diáktanács látta el válaszokkal. A diákparlament pontról pontra végigment az ajánláson, konstatálta, mi az, amiben az EMMI előrelépést, változtatást tett, és mi az, ami további átgondolásra, fejlesztésre szorul. Egyetlen pont azonban kimaradt, amely minket, kollégistákat érzékenyen érintett.

Az 50 pontból egy foglalkozott a kollégiumok életével, amelyben a diákok a kollégiumi foglalkozások számának csökkentését javasolták, illetve hogy ez a jogkör kerülhessen az intézményi döntésjogba. A 4K tanulóit Kiss Boglárka képviselte, aki szót emelt a kollégiumi pont megvitatása mellett. Az ODT elnökétől megtudtuk, a kollégiumokat érintő ponttal még nem foglalkozott az EMMI, ez még a megvitatandó kérdéskörök egyike.

Mintegy 30-40 diák kért és kapott szót. Özönlöttek a javaslatok, az 50 pont eddig megvitatott változtatásaira történő reflektálások. Vannak kifejezetten kedvezőek: a megyei diákparlament évente kerül összehívásra, az állam a KRESZ-tanfolyam költségeit részben támogatja, elektronikus úton immár elérhető a DÖK Tudor. Vannak azonban még további átgondolásra váró területek, mint az előrehozott érettségi, a versenyekért kapható többletpontok kérdésköre, vagy az ösztöndíjak lehetőségének bővítése.

Igazolódott, hogy a diákokat érdekli az oktatásba ékelődött sorsuk, mélyen érintettek mindenben, ami a külvilágban zajlik, van hozzászólásuk, reflektálni kívánnak az őket érintő kérdésekre. Ideje felismerni, az oktatás éppen olyan csúszós, mint a Patriarsije Prudin. És mi, pedagógusok csak csúszkálunk, hogy a diákokat néma csendre, szabálykövetésre intjük.

A diákot meg kell hallgatni, mert valamit mondani akar. Többször és többet, hogy a diák ott lehessen a középpontban, jövőként.

G.Sz.

2018. november 26.