HÍREK

Tortatúra projektnap

A tanév égészét felölel?, négy fordulós Tortatúra nyitó programja az 1650-t?l 1750-ig tartó száz évvel foglakozott. A kiírásban 9 témakör szerepelt. Ezek közül a diákok választhatták ki melyekkel szeretnének foglalkozni. Végül a gépek (találmányok), betegségek, eredeti emberek, sütés-f?zés és az öltözködés témákhoz kapcsolódtak az el?adások.

A programot Tóth Kamilla és Kaplonyi Krisztián el?adása indította. A páros a korszak találmányai közül a mikroszkóp és zongora bemutatására vállalkozott. A sok ötletb?l kiinduló, humoros, könnyed bemutatóra törekv? csapat sokat dolgozott a felkészülés során. Talán ez jobban érvényesült volna, ha szigorúbban szelektálnak az ötleteik között.

Ezt követte Csóti Regina és Wittinger Soma, a korszak legtöbb áldozatát követel? betegségér?l, a pestisr?l szóló 15 perce. Számos apró, eredeti ötletet fedezhettünk fel az el?adás levezetésében. Bár a történelmi beágyazottság háttérbe szorult, sok információhoz megtudhatott a közönség.

Burik Róbert az újkor kezdetének étkezési szokásairól, gasztronómiai kultúrájáról tájékoztatta a publikumot. Leend? szakmájának megfelel?en öltözött diák el?adása új ismereteket tartalmazott, összeszedett, jól követhet? volt, és lekötötte a hallgatóság figyelmét.

Katona Emília a korszak végén kalandos életutat bejáró Jelky Andrásról szólt. Röviden és tömören mutatta be a világot látott, Indiát is bejáró szabólegényt.

Ács Valentin nagyon sok részletet tartalmazó el?adása szintén a korszak találmányaival, tudománytörténeti szempontból is korszakalkotó gépeinek bemutatásával foglakozott.

Gubis Mátyás a korai barokk öltözködésr?l tartott gördülékeny, érdekességekkel teli bemutatót. Jó érzékkel válogatott az elérhet? információk között, ezekez megfelel? arányban és ritmusba rendezte el el?adása 16 percében. Ezt igazolja, hogy a zs?ri legmagasabb pontszáma mellett a közönségdíjat is ? kapta meg.

A formai, tartalmi és el?adói szempontcsoport alapján, súlyozottan értékel? zs?ritagok által adott pontszámokat átlagoltuk, és az így kapott értékek döntötték el, hogy az adott el?adás elérte-e a 80%-ot, azaz a „torta-szintet”. Ez valamennyi indulónak sikerült.

A tapasztalatok igazolták, az ismeretek és a képességek komplexitását igényl?, el?adás formátumú feladatok létjogosultságát. Fontosak az ilyen típusú bizonyítási lehet?ségek. Hiszen az információk kezelése, és különösen az információk ilyen formájú átadása, és az ehhez kapcsolódó képességek hatványozottan fejl?dnek a valós, megélt gyakorlat során.  Az ifjú el?adók olyan következtetések, konklúziók levonására kaptak lehet?séget, amelyeket szinte csak a tapasztalat révén lehet meghozni.

Gyöngyösiné Révész Andrea
nevel?tanár

2014. november 12.