HÍREK

Valami bűzlik – De nem Dániában!

A Valami bűzlik… című fergeteges humorú musicalt Magyarországon először a József Attila Színházban mutatták be 2021 őszén, Szente Vajk rendezésében a Nagyszínpadon, a kisfaludysok 8 fős csapata pedig március 9-én tekintette meg.

A Valami bűzlik című produkció a 2015-ös Something Rotten! című Broadway musical magyar változata. A Grammy-díjas zeneszerző, Wayne Kirkpatrick és a sikeres színpadi szerző páros, Karey Kirkpatrick, és John O’Farell kalauzolja el a nézőket a 16. századi Angliába. A reneszánsz rockszár, Will Shakespeare (Szabó Máté) mellett szinte lehetetlen bárdként érvényesülni. A Shaggem fivérek: Ben (Feke Pál) és Kenny (Blazsovszky Ákos) mégis tesznek egy próbát és megírják az „Omlett” címet viselő darabjukat. A mindenki által ismert, angol reneszánsz korszakban játszódó mű nincs helyhez és időhöz kötve. Szente Vajk rendező és Jámpa Kriszta rendezőasszisztens egy igazán színvonalas és humoros darabot hoztak tető alá.

Egy musical szerintem sokkal jobban át tudja adni az érzéseket, mint egy dráma, és igazából a beleszőtt poénok teszik sokkal élvezetesebbé azt, amit látunk. A zenei aláfestés és a hangjátékok változatossága miatt számomra sokkal könnyebb volt átélni azt a hangulatot, amit az adott színész közölni szeretett volna, és ez Tassonyi Zsolt zenei vezetőnek, és munkatársának, Felszegi Dalmának köszönhető leginkább. Igazán érdekes koreográfiát vittek színpadra a színészek Túri Lajos koreográfus és asszisztense, Horváth Ádám segítségével. A koreográfiát csak érdekesebbé tette a vicces, véleményem szerint néha kicsit indokolatlanul túlzó jelmezek kavalkádja.

Shakespeare tehát egy „verhetetlen” bárd, aki irigységbe taszít minden más bárdot, így a főszereplőt is. Ben Shaggem nem tehet mást, kénytelen egy alkalmi „Nostredamust” igénybe venni, majd immáron megvilágosulva, ezekkel a gondolatokkal távozik a jövendőmondótól:

 „Üdvözlünk mindenkit a reneszánszban, az Omlett című musical ősbemutatóján! Jól hallották! Musical a reneszánszban. Amelynek a címe: Omlett. Garantáltan jobb, mint Shakespeare!”

Mélyen tisztelt közönség, íme a cselekmény!

A herceg dán dogja omlettet reggelizik… Reggelizni mindenki szeret. Az azonosulás megvan, már csak élvezni kell a Shaggem fivérek innovációját, amely tényleg jobb, mint Shakespeare. Miért pont musical? Hiszen a tévedhetetlen jövendőmondó megmondta: a jövőben a színház legnagyobb szenzációja a musical lesz. És miért ilyen biztos, hogy az Omlett jobb, mint Shakespeare? Csak mert ez a darab maga „A Bárd” (a Bárdok Bárdja..) legnagyobb műve lesz a jövőben. De ezt még ő sem tudja, ezért kell még előtte színpadra vinni, hogy a saját alkotása múlja felül az eddigieket. Bonyolultnak hangzik, de a kor egyik elfeledett drámaírója, Ben Shaggem bármit megtesz azért, hogy kilépjen a kortársa, Shakespeare árnyékából.

Lenyűgözve tapasztaltam, hogy a szerző „extrovertált rocksztár” ábrázolását Shakespeare figuráján keresztül nem csak hogy hozta a magyar produkció, de még rá is tett egy lapáttal! A Globe Színházat megidéző díszlet egy forgószínpadot vesz körül – amelynek itteni színpadi alkalmazása kiválóan sikerült, és jelen esetben indokolt is –, amelyen már az első dal során előtűnik a Bárdot alakító Szabó Máté hatalmas arcképe. Nekem ez a színpadi megoldás különösen tetszett. A látvány - a darabnak megfelelően -  néha túlzó és talán abszurdnak is mondható, ám rendkívül humoros is, így én nálam minden szempontból célba ért.

Megtekintése mindenkinek erősen ajánlott!

A cikket Mazula Arnold tanuló írta (Megyeri László tanár úr közreműködésével)