HÍREK

Az ember tragédiája 2.0

2022. április 12-én a mostani tanév utolsó színházi előadására került sor, amin kollégistáink és kísérőtanáruk részt vehetett. A Nemzeti Színházban a székesfehérvári Vörösmarty Színház előadását, Az ember tragédiája 2.0 c. előadást tekintettük meg.

Az előadás a Madách-i mű továbbgondolása, reflektálás  a 20. század fontos, máig meghatározó eszméire, történéseire. A dráma színeit négy író – Darvasi László, Márton László, Tasnádi István, Závada Pál – jegyzi, a rendezés is négy művész munkája, Szikora János, Hargitai Iván, Horváth Csaba, Bagó Bertalan rendezte a különböző színeket.

A mű keretjátékkal kezdődik (szerző Márton László), időn és téren kívül idézi meg a Paradicsomot. Éva és Ádám egyetlen emberpárként maradtak egy új dimenzióban, egy új bolygón valahol a világűrben, mert a régi Föld kihalt. Van múltjuk, amire nem emlékeznek, mert a felsőbb akarat kitörölte az emlékezetüket, de a mélyen mégis ott van a múlt, ösztönös tudás egymásról, magukról. A Szikora János rendezte színben az Urat egy drón közvetíti.     

A következő szín a Titanic indulásakor kezdődik, az Aranykor végén, felvonultatva a kor vezéreszméit: a szabadversenyes kapitalizmust, a freudizmust, Nietzsche tézisét, miszerint az ember felsőbbrendűvé lehet, és közben Isten meghal. A Titanic elsüllyedése metaforikus: vele a huszadik század kezdetének reményei vesznek el az ipari forradalom csúcsteljesítményeként számon tartott hajó megsemmisülésével. Éva – ahogy a szín végén kiderül – gyermeket vár, de elhagyja Ádámot, akinek saját teljesítménye fontosabb, mint a magánélete, így Éva tette a női egyenjogúság felé tett lépésként értelmezhető, ami fontos lesz a huszadik és az azt követő században.

A harmadik szín helyszíne Nagyvárad, később Ádám 1937-ben Berlinbe utazik Leni Riefenstahl filmrendezőhöz, majd a nagyváradi gettóba  tér vissza 1944-ben. Závada Pál szándéka szerint Ádám a közép-európai tébolyult, és különféle eszmék vonzásába került értelmiségi figuráknak a modellje, aki nem tud ellenállnia hatalomnak és a politikumnak. A színben négy Évát látunk, az összes korszaknak megfelelően, de mégis ugyanaz a lényege.

A következő részben Dél-Franciaországban vagyunk, ahol Picasso élő legenda, kibírhatatlan zseni. Magánéleti konfliktusait fiával és az egyetlen nővel, aki elhagyta, még tetézi Lucifer, aki a kommunista párt jobbkezeként mindig figyelmezteti a festőt lojalitásának bizonyítására.

Az ötödik színben a Csendes-óceáni szemétszigeten vagyunk, egy luxusjachton. Ádám a világ 8. leggazdagabb embere, aki végre jót is akar tenni a pénzével. Éva harcos ökoaktivista, aki jó pénzért eszközként is használható. Lucifer szerint a gondolat, az Úr szerint a szerelem, ami különbbé tesz bennünket más élőlényektől.

A darab 4,5 óráig tartott, ennek ellenére a Z-generáció kollégista tagjait teljes mértékben lekötötte, tetszett nekik az előadás. Jó volt látni a közönség soraiban a szerzőket, a meghatott Závada Pált és Márton Lászlót. Ezzel az alkalommal zárult le tehát ez évi színházlátogatásunk sora, méltó alkalom volt a befejezéshez. Legközelebb a jövő tanévben lesz lehetőségünk színházi előadást megtekinteni, amire mindenki készüljön! 

Budapest, 2022.04.12.

Schütz Edit

A cikk a Vörösmarty Színház honlapján található ismertetőjének felhasználásával készült.