HÍREK

Mester és Margarita a Nemzetiben

Az utóbbi időben a pandémia miatt sajnos elmaradtak a szokásos színházlátogatások, így hosszú idő óta az első előadás, amit tanulóinkkal megtekinthettünk, Mihail Afanaszjevics Bulgakov: Mester és Margarita c. regénye alapján készült előadás a Nemzeti Színházban.

A Sztálin döntése miatt színházi segédrendezőként dolgozó Bulgakov nem remélhette, hogy megjelenik műve. A Mester és Margaritát élete főművének tartotta, mire sok viszontagság után a szerző halála után kiadták, a mű rögtön a világirodalom legjelentősebb művei közé került.

A mű sokrétűsége kihívás elé állítja az értelmezőt, mivel a színházi előadás pedig csak ennek a sokrétűségnek jegyében készülhet, így a nézőt is: a cselekmény több szálon fut, a több stílusréteg és műfaj keveredik a műben.

Az Alekszandar Popovszki rendezte előadás kihasználja a Nemzeti színpadtechnikáját, az előadás térben is mozgalmas, a jelenetek függőlegesen és vízszintesen is váltakoznak. A nagy színpad lehetőséget ad, hogy csak kisebb területeken játszódjon az adott cselekmény, a díszletek nem vesznek el nagy helyet, így a színészeknek és a díszletnek van lehetősége a helyváltoztatásra, akár fentről is bejöhet egy elem.

A nézőtérig tartó színpadot kockákra felosztó színpadkép rendjét megbontva az előadás végén az ördög ugyan összekuszálja a szálakat, de a Mester és Margarita egymásra talál, és így megmenekül a Mester regénye is. A macedón rendező előadása a regényhez hűen ötvözi a fantasztikumot a realitással, ami a nézőket – így a kollégistákat is – lekötötte, attól függetlenül, hogy olvasták a regényt vagy sem. Az előadás így talán további érdeklődést is generálhat, ami ezt a zseniális, sokrétegű, örök érvényű regény olvasását vagy újraolvasását jelentheti, ami fontos célja lehet egy színházi előadásnak.

Schütz Edit
kollégiumi nevelőtanár

2021. október 4.